Dzisiaj w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie w sprawie przyszłości Przewozów Regionalnych. Przyjęto dwa warianty rozwiązania problemów spółki – regionalizację i nacjonalizację. Wiceminister Zbigniew Klepacki przekazał deklarację rządowego wsparcia spółki w celu jej oddłużenia.
W rozmowach uczestniczyli: Zbigniew Klepacki - wiceminister infrastruktury i rozwoju, Piotr Całbecki - marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, przedstawiciele związków zawodowych działających w Przewozach Regionalnych, przedstawiciele nowego zarządu spółki, a także eksperci z Departamentu Transportu Kolejowego, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz samorządów.
Jak podkreślił obecny na spotkaniu wiceminister Zbigniew Klepacki, Przewozy Regionalne wymagają działań i współpracy wielu podmiotów, dlatego w opracowaniu programu naprawczego muszą uczestniczyć nie tylko właściciele spółki, ale też eksperci kolejowi, finansowi oraz strona społeczna. Według niego, konieczny jest również udział Agencji Rozwoju Przemysłu, która posiada know-how związane z restrukturyzacją przedsiębiorstw. Celem podejmowanych działań jest stabilizacja sytuacji i rozpoczęcie świadczenia przez spółkę usług zgodnych z oczekiwaniami pasażerów.
Podczas spotkania zaprezentowana została analiza dwóch wariantów dalszego rozwoju przewozów regionalnych przygotowana przez stronę społeczną i samorządową. Będą one stanowić punkt wyjścia dla opracowania dalszych kierunków rozwoju przewozów pasażerskich na poziomie regionalnym:
Wariant pierwszy - przedstawiony przez związki zawodowe - przewiduje oddłużenie Przewozów Regionalnych w oparciu o środki publiczne oraz nacjonalizację PR (czyli powrót do modelu sprzed grudnia 2008 r.).
Wariant drugi - przygotowany przez samorządy - zakłada regionalizację, czyli powołanie przez samorządy województw PR spółek regionalnych i wniesienie do nich aportu w postaci składników majątku PR i zasobów kadrowych. Proces ten byłby połączony z oddłużeniem PR w oparciu o środki publiczne.
Wiceminister Zbigniew Klepacki potwierdził deklarację rządu wyasygnowania odpowiednich środków finansowych na oddłużenie spółki Przewozy Regionalne, pod warunkiem przedstawienia planu naprawczego dającego gwarancje trwałej rentowności systemu przewozów regionalnych w Polsce, ponieważ problemy Przewozów Regionalnych wpływa ją na komfort pasażerów i kondycję całego rynku kolejowego w Polsce. Jak powiedział wiceminister Klepacki, nadszedł czas by władze spółki, jej właściciele i strona społeczna działająca w spółce przedstawili wizję dalszego działania Przewozów Regionalnych.